Cele două proiecte care au primit finanțare europeană sunt:
- Conducta de transport gaze naturale Marea Neagră – Podișor – 85.544.422 euro;
- Conducta de transport gaze naturale Ghercești-Jitaru (inclusiv alimentarea cu
energie electrică, protecție catodică și fibră optică) – 8.038.348 euro.
“În contextul geopolitic pe care îl traversăm, este vital ca proiectele de întărire a infrastructurii de transport gaze naturale (hydrogen ready) să
obțină finanțarea alocată României. Am spus încă de la preluarea mandatului că am trei
priorități: investiții, investiții, investiții” a declarat Sebastian Burduja.
Potrivit ministrului, aceste contracte finanțate din Fondul pentru Modernizare reprezintă încă o etapă în atingerea priorităților enunțate.
Contractele semnate astăzi sunt esențiale pentru transportul viitor al gazelor naturale din Neptun Deep, ceea ce îi va configura României nu numai statutul de independență energetică ci și acela de principal producător de gaze naturale din UE.
”Voi sprijini Transgaz și de acum încolo în demersurile pentru obținerea finanțărilor nerambursabile și a altor
tipuri de finanțare pentru proiectele de investiții pe care compania le are în vedere”, și-a luat angajamentul ministrul Energiei.
La rândul său, directorul general al Transgaz, a menționat că “Prin semnarea celor două contracte
de finanțare din Fondul pentru modernizare, respectiv proiectele de investiții Conducta de
transport gaze naturale Marea Neagră – Podișor și Conducta de transport gaze naturale
Ghercești-Jitaru, cu toate că asigură doar 11 % din valoarea investițională, SNTGN Transgaz
SA își reafirmă angajamentul ferm de a continua demersurile pentru obținerea de finanțări
nerambursabile în scopul implementării programului de dezvoltare a infrastructurii
energetice de transport gaze naturale, asigurării și consolidării securității energetice pe plan
național și european, al creșterii standardului de viață a românilor și dezvoltării economiei
României”.
SNTGN Transgaz SA a depus, prin Ministerul Energiei, un număr de 12 proiecte pentru
extinderea și modernizarea infrastructurii de transport gaze naturale.
Fondul pentru Modernizare (FM) este constituit din veniturile obținute prin licitarea pe piață
a 2% din certificatele de emisii de gaze cu efect de seră (GES) la nivelul UE, pentru perioada
2021-2030, România având alocat un procent de 11,98%, ce reprezintă un buget de peste
15 miliarde euro care poate fi utilizat până în anul 2030.