Eșecul ANRE și al furnizorilor de energie electrică în informarea din timp a cetățenilor privind liberalizarea pieței de energie din 1 ianuarie 2021 silește Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) să se pună în mișcare și să desemnese o echipă de comisari care să demareze controale la companiile energetice.
Acești comisari, în fapt, angajați ai ANPC, vor verifica dacă furnizorii de electricitate și-au informat corect clienții cu privire la efectele liberalizării pieței de energie și dacă le-au explicat ce drepturi și obligații au în acest context.
„Recomand să nu se semneze niciun contract înainte de a fi citit în integralitate şi doar după ce au fost înţeleşi toţi termenii acestuia”, a declarat Sorin Susanu, comisar-şef pentru regiunea Braşov în cadrul Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC), citat de Agerpres.
ANRE a reacționat târziu
Autoritatea Națională de Reglementare în Energie (ANRE), instituție care ar fi trebuit să pregătească informări pentru consumatorii de energie cu ocazia liberalizării pieței, nu a făcut acest lucru, iar nu toți furnizorii de electricitate și-au informat clienții în legătură cu acest moment.
Un studiu realizat de Asociaţia Energia Inteligentă în urmă cu o lună a constatat că 9 din 10 consumatori de energie electrică nu ştiau nimic despre liberalizarea pieței de energie. De aceea, Asociaţia solicită amânarea procesului de liberalizare a pieţei şi demisia conducerii ANRE.
În plus, Ministrul energiei Virgil Popescu a scris marţi pe pagina sa de Facebook că preţurile i se par „artificial mărite” şi va solicita Consiliul Concurenţei o verificare.