INTERVIU Dan Tudose: Piața locală de energie se colorează în verde

E-acumulatori.ro, unul din cel mai vechi magazin online de produse electrice, este un business de familie, început în 2002 și dezvoltat din 2009. Astăzi, din portofoliul magazinului online fac parte 30.000 de produse. Dan Tudose, acționar și manager, și-a conectat pasiunea pentru acumulatori cu experiența anterioară în vânzări, pentru construi un furnizor de soluții sigure pentru orice problemă în domeniul energiei.

Cum vedeți anul 2019 din punct de vedere al businessului?
Dan Tudose: Pe o piață foarte fragmentată, cu mulți jucători mici și medii, E-acumulatori.ro a reușit să devină unul din cei mai dinamici, flexibili și adaptabili jucători. Piața a crescut în ultimii ani cu circa 10%, iar cifra noastră de afaceri s-a majorat cu procente mai mari, întrucât ne orientăm mereu spre noile tendințe din industrie. E-acumulatori este compania cu cea mai rapidă creștere din sectorul său și cu cel mai cuprinzător portofoliu de produse. Printre brandurile internaționale pe care le avem în gamă se numără  Enersys, Panasonic, Renusol, Legrand, Eaton etc. În plus, pe lângă magazinul online avem și două magazine în București.

Anul trecut am înregistrat o cifră de afaceri de 8 mil. lei fără TVA, cu 17% mai mult față de 2017. Ne dorim ca în 2019 să creștem cu peste 20%, având în vedere lansarea iminentă a programului guvernamental derulat prin Administrația Fondului de Mediu, pentru instalarea sistemelor de panouri fotovoltaice. Estimăm că ne vom majora numărul de clienți, atât persoane fizice cât și companii. Colaborăm deja cu consumatori industriali și avem în vedere toate companiile care utilizează o hală șidoresc să instaleze panouri fotovoltaice, în condițiile în care avantajele consumului de energie verde sunt evidente, iar amortizarea este rapidă.

De asemenea, ne adresăm şi persoanelor fizice, proprietari de case, care doresc să devină din consumator, prosumator (mic producător de energie care poate livra în reţea surplusul de energie), și care pot beneficia, prin programul mai sus menționat, de o subvenție de la stat de până la 20.000 lei.

Care sunt cele mai vândute produse?
Dan Tudose: Cu siguranță, cele mai vândute produse, din punct de vedere cantitativ, sunt bateriile de unică folosință, acelea pe care le folosim cu toții fie în diverse aparate din casă, fie la jucăriile copiilor. Ne-am propus să educăm clienții să cumpere șiacumulatori (baterii reîncarcabile), deoarece acumulatorii au o durată de viață mult mai mare. Pe de altă parte, bateriile uzate trebuie predate la centrele speciale de colectare, întrucât dacă nu sunt manipulate și depozitate corespunzător, devin periculoase pentru sănătatea oamenilor și dăunătoare mediului înconjurător. Știați că 15 miliarde de baterii de unică folosință sunt aruncate în fiecare an? Asta reprezintă, la 4 cm o baterie, distanța de la Pământ la lună (384.000 km) și înapoi.

Dacă vorbim de cele mai scumpe produse vândute, clienții noștri au evoluat de-a lungul timpului și au început să cumpere online și produse mai scumpe: de exemplu, un sistem fotovoltaic, care poate ajunge să coste şi 7.000 de euro. În general noi oferim soluţii complete, care necesită consultanță, recomandări, răspunsuri la mai multe întrebări: stabilizatoare, surse mai complexe, sisteme fotovoltaice adaptate fiecărei situaţii.

Trebuie să precizăm că vindem business to business (către revânzători) dar și business to consumer (către clienți finali). Circa 40% din clienții noștri sunt business to business, iar ei pot achiziționa produse și online, beneficiind de condiții personalizate.

În ceea ce privește profilul clientului, paleta este diversă. Sunt oameni care au acces la internet și caută singuri informații, aceștia sunt de regulă clienți foarte tehnici. Dar avem și clienți care au nevoie de explicații, soluții și variante de la noi. Iar noi oferim mai multe soluții la fiecare problemă, astfel încât ei să ia decizia în cunoștință de cauză.

Care sunt tendințele pieței în acest an?
Dan Tudose: Cum spuneam, este o piață fragmentată, cu mulți jucători, iar situația nu se va schimba prea curând. Orientarea noastră în 2019 este predominant către energia verde, de la mici turbine eoliene pentru locuințe și sisteme de panouri fotovoltaice la mobilitatea electrică. Pe lângă programul guvernamental destinat panourilor fotovoltaice, mai există și alte programe similare care vor fi lansate în viitor. Acest lucru duce la creșterea pieței într-un mod care nu a putut fi prevăzut până în 2018. Fără o lege a prosumatorilor, nu ai fi putut să te conectezi pur și simplu la rețea – așa, furnizorii sunt obligaţi să te conecteze la rețea în 30 de zile, iar prosumatorii sunt stimulaţi să producă energie. Practic, se deschide o nouă piață de energie, iar puterea trece catre micii producatori.

În al doilea rând, o altă tendință vizibilă în piața locală este interesul din ce în ce mai ridicat al clienților față de vehiculele electrice. De aceea și noi ne orientăm spre soluții de alimentare a acestora. Dorim să instalăm cât mai multe stații de încărcare pentru mașini electrice.  În prezent în România circulă câteva mii de mașini electrice, mai puțin de 10.000. Însă având în vedere că în fiecare an pe piața locală se vând în total 150.000 de automobile, suntem convinşi că numărul mașinilor electrice va crește. În portofoliul de produse avem stații de încărcare pentru uz casnic – poți să îți încarci mașina în garajul sau parcarea de acasă – sau comercial – poți să îți încarci mașina în parcarea mall-ului sau a clădirii în care lucrezi. Există deja clădiri de birouri care au stații de încărcare pentru mașini electrice: în Pipera, în Campus 5/ Skanska. De asemenea, există și câteva supermarketuri care dispun de stații de încărcare. Dar asta ar trebui să fie o regulă, nu o excepție. Așa se întâmplă în alte țări – oamenii fac naveta spre serviciu cu mașini hibrid sau PHEV, care au o autonomie mai mică, dar își pot încărca mașina atât acasă, cât și la serviciu.

Ce alte tendințe ați remarcat în Europa?
Dan Tudose: Există tendințe în piața europeană care arată că lumea va fi din ce în ce mai interesată să stocheze energie într-o baterie pentru a aveaautonomie si siguranța, pe termen cât mai lung. De exemplu, după ce bateria unui automobil şi-a depăşit durata de viaţă, ea poate fi folosită în casă, completând necesarul de energie.

Sunt deja consumatori care își încarcă mașina electrică de la soare, acasă (deoarece au instalate panouri fotovoltaice pe casă) și pot face schimb bidirecțional de la mașină, să o încarce sau să o descarce în rețea.

Există și soluții pentru vârfuri de consum în rețea: de exemplu în New York, dimineața când toată lumea pornește aparatul de cafea, se pun în funcțiune camioane care transportă „energie la pachet” (generatoare pe roţi)și livrează energie în rețea, susţinând consumul suplimentar. Ar putea fi așa și în București. Dacă fiecare consumator ar livra energie în rețea, costurile ar fi mai mici pentru toată lumea.

De asemenea, în Europa există posibilitatea ca energia pe care o livrează un consumator în rețea să fie direcționată și consumată cu dedicație de către un alt consumator care are un cod de decriptare. Există două contoare, fiecare la un consumator, care comunică unul cu celălalt. Trimiţi un cod, 1234 de exemplu, și celălalt primește codul. Distanţa dintre casele celor doi consumatori nu contează.

Când vorbim de energie regenerabilă, bateriile sunt cele mai des întâlnite dispozitive de stocare, și ele vor fi din ce în ce mai des utilizate, atât de către consumatorii rezidențiali cât și cei industriali. Tehnologia de stocare a energiei în baterii va evolua, acest lucru ducând la scăderea costului bateriilor și la utilizarea lor pe scară largă. Încet-încet, piața de energie se „colorează în verde”.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *