Efectele negative ale Ordonanței lăcomiei

OUG 114/2018 va avea efecte negative, printre care scăderea contribuțiilor la bugetul de stat, perturbarea concurenței din piața de gaze naturale, eșecul de a proteja consumatorii casnici, dar si riscul declanșării unor investigații la nivel european pe tema unui potențial ajutor de stat pentru consumatorii industriali, se arată într-un studiu citat de ROPEPCA.

„Cu puțin timp în urmă, ROPEPCA a atras atenția opiniei publice cu privire la efectele pe care membrii noștri le prevăd ca urmare a OUG 114/2018. Studiul realizat de Deloitte analizează impactul actului normativ în baza datelor publice disponibile, și confirma consecințele negative pentru economia românească și pentru consumatori. Dorim ca prin acest instrument să contribuim la informarea corectă a opiniei publice despre efectele acestei Ordonanțe și sperăm să facilităm înțelegerea necesității revizuirii măsurilor impuse asupra pieței de gaze naturale prin OUG 114/2018”, afirmă Saniya Melnicenco, Președintele ROPEPCA.

Studiul a confirmat estimarea efectului negativ direct asupra bugetului de stat de peste 2,2 mld. de lei anual, pe care ROPEPCA a  semnalat-o în ultimul comunicat de presă pe marginea acestui subiect.

De asemenea, piața concurențială a gazelor din România va înceta în cele din urmă să existe în perioada aprilie 2019 – martie 2022. Obligația de a vinde gaze naturale la un preț reglementat va face concurența în producția de gaze naturale să scadă, întrucât producătorii independenți mici nu își vor putea finanța operațiunile la un preț plafonat.

Studiul Deloitte ne mai arată că, deși interesul consumatorilor casnici a fost anunțat ca fiind în centrul acestor măsuri de reglementare, impactul lor multiplu asupra prețului final, prin introducerea impozitului de 2% pe cifra de afaceri aplicat tarifelor, sau prin recuperarea pierderilor din trecut ale furnizorilor către consumatori casnici, pot duce la un preț cu amănuntul mai mare, contrar scopului OUG 114/2018. Pentru a proteja interesul consumatorilor, ne confirmă experții Deloitte, România ar trebui să evalueze cu atenție implementarea adecvată a conceptului de consumator vulnerabil, să acorde sprijin financiar direct celor care au nevoie și să evite subvenționarea gospodăriilor care depășesc venitul mediu la nivel regional/național.

Mai mult, consumatorii industriali români vor beneficia de prețuri interne ale gazului stabilite în mod arbitrar la o valoare plafonată, mult sub prețurile pieței, ceea ce va duce la acuzații din partea comunității europene privind primirea unui ajutor de stat.

Analiza Deloitte a fost realizată pe baza datelor din surse publice, a resurselor și expertizelor proprii ale Deloitte. Menționăm că, în ceea ce privește datele legate de producția internă, Deloitte a apelat la datele Comisiei Naționale de Strategie și Prognoză, care indică o creștere a producției interne în următorii ani. De aceea, analiza arată un scenariu mai optimist decât cel la care se așteaptă operatorii din piață. Conform unei analize interne a ROPEPCA, din cauza reducerii proiectelor de investiții în urma OUG 114/2018, precum și a opririi producției din zăcămintele marginale care nu vor mai fi rentabile prin aplicarea noului preț reglementat, producția internă va scădea.

În prezent, în România există peste 400 de zăcăminte petroliere și peste 13.000 de sonde active,  prin eforturile companiilor din sector, asigură peste 90% din consumul României de gaze naturale. Pentru menţinerea constantă a nivelului producţiei de ţiţei şi gaze este nevoie de investiţii semnificative şi de un cadru fiscal stabil, predictibil şi competitiv.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *